Conférence exceptionnelle sur les phénomènes de fatigue multi-axiale touchant les navires et les structures offshores, par le Professeur Miroslaw Lech Kaminski de la Delft University of Technology, expert en mécanique et hydrodynamique...
La fatigue et la corrosion endommagent les structures flottantes tels les navires et les plateformes marines. Tout l'enjeu est de bien gérer le processus de vieillissement de ces équipements pour prolonger leur durée de vie, tout en minimisant les coûts de maintenance et de réparation, avec un niveau de risque acceptable pour les biens (le fret) et les personnes (équipages et passagers), ainsi que pour l'environnement. Prévoir précisément, et cela dès la conception, l'impact des phénomènes de fatigue sur la durée de vie des structures est un facteur crucial de réduction des risques et des coûts.
Jusqu'à présent, l'analyse de ces phénomènes de fatigue se basait sur des résultats de tests uni-axial et à amplitude constante, quand toutes les soudures de ces structures sont soumises à des pressions d'amplitude variable, multi-axiales, pour certaines non-proportionelles, entraînant une diminution notable de la résistance à la fatigue et des fissures précoces, avec des risques inacceptables et des coûts importants pour y remédier.
Il n'existe pas aujourd'hui de méthode suffisamment validée, du point de vue des ingénieurs, pour appréhender ces phénomènes, dont aurait pourtant besoin les concepteurs de structures, les modèles existants se bornant à des exercices d'application sur tôle ou blindage fin dans le cadre des cursus universitaires.
C'est tout l'objet de la recherche du prof. Kaminski...
ABSTRACT
Ship and offshore structures age during operation. This is mainly caused by fatigue and corrosion. However, aging itself is not the issue. Instead, because retardation up to some extent is allowable, it is all about managing the aging process such that the maintenance and repair costs are minimized and the risks to crew, passengers, environment, assets and cargo are kept at acceptable levels.
Accurately predicting sufficient fatigue lifetime in the design stage is a crucial factor in reducing costs and risk. So far, fatigue design of ship and offshore structures is based on results from uni-axial and constant-amplitude tests, whereas all welded joints in these structures are subjected to variable-amplitude loading. In addition, this loading is multi-axial, and even nonproportional for some joints. Such loading may significantly reduce fatigue resistance of these joints and results in premature fatigue cracks. Those cracks, which bring the risks to unacceptable levels, must be repaired and therefore increase the maintenance cost. The problem is that there are no validated methods for fatigue-lifetime assessment of multi-axial, nonproportional, and variable-amplitude loaded welded details in ship and offshore structures. The available methods are from ship and offshore structures point of view insufficiently validated, i.e. apply for academic base material details, thin plates and/or different materials. Due to this omission, structural engineers cannot adequately design these structures.
The presentation will address abovementioned issues and a unique experimental research project will be outlined. This research has been just started and the presenter would like to discuss it with the colloquium participants.